Dobroczynność i zaangażowanie
„Człowiek jest tyle wart, ile może dać drugiemu człowiekowi” – to zdanie Jana Pawła II wzięło sobie do serca wielu uczniów, którzy uczestniczą w projekcie Zbieramto w szkole. Nie udałoby się to, gdyby nie inicjatywa nauczycieli koordynujących akcję w swoich placówkach.
Współpraca, empatia, systematyczność, cierpliwość, troska o środowisko naturalne – to cechy, które mogą umocnić uczniowie dzięki udziale w projekcie Zbieramto w szkole. I to właśnie ich wartość podkreślają nauczyciele koordynujący ten projekt w placówkach oświatowych. Współpraca zaczyna się już na etapie informowania o akcji – czasem jest to profil szkolny na Facebooku, czasem rozwieszenie plakatów, a czasem przygotowana przez uczniów gazetka na szkolnym korytarzu. Oczywiście zebrane kilogramy baterii, „Dobrych Monet” czy telefonów komórkowych motywują do dalszego zaangażowania, podobnie jak uzyskane przez szkoły punkty i nagrody. Koordynatorzy podkreślają jednak przede wszystkim wartość dodaną akcji, jaką jest dobroczynność i zaangażowanie we wspólną sprawę.
Nie potrzeba wiele, aby pomóc
„Nasza szkoła co roku bierze udział w akcjach charytatywnych i ekologicznych, które mają zarówno zasięg lokalny, jak i ogólnopolski. Zdecydowaliśmy się wziąć udział w projekcie „Zbieramto w szkole”, ponieważ:
– jest to akcja, która angażuje całą społeczność szkolną,
– nie wymaga prawie żadnych nakładów finansowych,
– uczy dzieci, jak ważna dla środowiska naturalnego i dla zdrowia człowieka jest selektywna zbiórka odpadów,
– pokazuje nam, że nie potrzeba wiele, aby pomóc innym.
Do projektu „Zbieramto w szkole” przystąpiliśmy po raz pierwszy, ale już wiemy, że będziemy w kolejnych latach w nim uczestniczyć. Cała społeczność szkolna bardzo zaangażowała się w akcję pomocy dla potrzebujących dzieci w Afryce, Boliwii, na Filipinach” – podkreśla pani Joanna Wideł, koordynator szkolnego wolontariatu w Szkole Podstawowej nr 32 w Bydgoszczy.
Każda pomoc jest ważna i bezcenna
„W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Chalinie nauczyciel przedszkola, p. Dorota Maciakiewicz od września 2021r. przystąpiła do projektu „Zbieramto w szkole” i zainicjowała zbiórkę baterii. Do współpracy nauczycielka włączyła wszystkich pracowników ZSP w Chalinie, uczniów szkoły oraz wychowanków przedszkola, jak i również ich rodziców. Prowadzona na terenie przedszkola zbiórka baterii cieszy się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem wśród całej społeczności szkolno-przedszkolnej. Na włączenie się w powyższą akcję zdecydowałam się, ponieważ każda pomoc się liczy, jest ważna i bezcenna wobec osób, które tej pomocy potrzebują i niesie za sobą postawy promujące dobroczynność, co jest dobrym przykładem głównie dla dorastającej społeczności. Udział w akcji stanowi zatem promocję postaw dobroczynności w mojej placówce. W pierwszym semestrze roku szkolnego 2021/2022 udało się zebrać 100kg baterii, które na początku lutego 2022 r. zostały odebrane z placówki” – relacjonuje koordynator zbiórki w przedszkolu.
Czujemy się potrzebni
„W Zespole Szkół i Placówek nr 1 przygodę z projektem „Zbieram to w szkole” zaczęliśmy rok temu. Udział w zbiórce cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród całej społeczności Zespołu. Dzięki zaangażowaniu wiemy, że odpowiadamy na potrzeby, a nawet realizujemy marzenia tych, którzy tak naprawdę nie są w stanie ich zrealizować. Zarówno dzieci, jak i całe ich rodziny od roku znoszą do szkoły dobre monety i inne rzeczy, aby w ten sposób wesprzeć potrzebujących. Dzięki temu zaangażowaniu kształtujemy postawę empatii u dzieci, rodziców i nauczycieli, a jakby nie patrzeć również kształtujemy postawę ekologiczną. Czujemy się potrzebni, a to daje nam satysfakcję i podnosi naszą samoocenę. Nasze życie nabiera sensu w innym, a wdzięczność innych to najwyższa wartość, która sprawia, że rozszerza swoje granice. Jak mówił św. Jan Paweł II: „Człowiek jest tyle wart, ile może dać drugiemu człowiekowi” – pisze pan Michał Kałuża, koordynator zbiórki z Zespole Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach.
W projekcie Zbieramto w szkole bierze udział obecnie ponad 1500 szkół, przedszkoli i innych placówek edukacyjnych. Wiele z nich dołączyło w ostatnim roku dzięki rekomendacji Ministerstwa Edukacji i Nauki. Od kwietnia tego roku koordynowanie projektu przejmuje Katarzyna Kropornicka-Cioszek, która dołączyła do naszego zespołu. Zastąpi Katarzynę Salwę, która do tej pory opiekowała się projektem (Kasia spodziewa się narodzin dziecka). Obydwu Kasiom życzymy powodzenia w nowych wyzwaniach!
Dorota Pośpiech